Blog

Kromě toho, že milujeme vytváření strategií, jsou někteří z nás tak trochu psavci. :) Díky tomu vzniká tento blog, kde se s Vámi dělíme o část našich znalostí. Žádné obligátní PR, pouze články nabité myšlenkami, znalostmi a tipy, které můžete

bez obav použít ve svém byznysu.

Domů > Blog

  • Michal Kubín

Dva důležité elementy při budování úspěšné firmy



Při práci s klienty se často setkávám s otázkou, které elementy byznysu jsou nejdůležitější. Těžko se hledá odpověď, protože to záleží na tolika faktorech, že jakákoli odpověď nikdy nebude úplná.Nicméně lze říci, že v dnešním článku zmíněné elementy rozhodně patří mezi ty více důležité. U jednoho z nich si to lidé v ČR uvědomují více, u druhého méně. Prvním elementem je srdce - smysl pro daný projekt, sen, který vás k jeho realizaci vede, zápal, se kterým vstáváte ke každému úkolu s daným projektem souvisejícímu. Druhým je systém. Jasné postupy a procesy, které vám pomohou dodat projektu postavenému na snu tolik potřebnou efektivitu a stabilitu.

Srdce - projekty bez smyslu nejsou přitažlivé a chybí jim šťáva


Projekty, které neleží nikomu na srdci, jsou jako bez duše. Jde v nich pouze o kumulaci kapitálu a chybí v nich jakýkoli vyšší smysl. Nikoho nenadchnou, pokud zrovna nejde o investora, který se může opájet výší získané dividendy. Takovým projektům chybí šťáva a lidé v nich jsou mnohdy jen výrobním kapitálem s pořadovým číslem. Jakékoli snahy o polidštění působí uměle a falešně, jelikož takovým projektům chybí skutečné nadšení z práce a tolik hledané flow (nepleťme prosím s cash flow :). Takové projekty vídáme denně. Je jimi většina nadnárodních korporátů, kde dnes již funguje pouze druhý element - systém. Původní duch firmy se již dávno vytratil a takové firmy dnes horko těžko bojují o to, aby byly znovu zajímavé jak pro své zákazníky, tak pro špičkové pracovníky.Srdce v projektu mají velmi často zakladatelé start-upů. Lidé, kteří chtějí mít nějaký ten svůj byznys s jasnou vizí výsledku, jenž je naplňuje, pro který dýchají a pro který jsou ochotní obětovat mnohé. Vídám takové lidi v prostorách Impact Hubu, kde naše společnost sídlí. Potkávám je zde v šest ráno i ve dvě vnoci, jak neúnavně pokračují v práci na svém snu. A kdykoli s nimi mluvím, vím, ba dokonce cítím, že jejich srdce je v jejich firmě.

Systém - projekty bez systému nejsou udržitelné


Je skvělé mít zápal pro to, co děláme. Ale bez jasného systému, dobře nastavených procesů, rozdělených úkolů a definovaných kompetencí přivádíme na svět jen neosedlaného koně, který nám v lepším případě uteče, v horším nás předtím ještě kopne. Rozdíl mezi úspěšnými a neúspěšnými start-upy je kromě dobrého odhadu potřeb a potenciálu trhu také to, zda do svého fungování zavedly řád a systém či nikoli. Hezky o tom ve své knize Diagnostika a vitalizace firem a organizací mluví přední český konzultant v oblasti revitalizace společností Jiří Plamínek. Poté, co společnost najde prostředky, jak být na trhu užitečná (což je první z předpokladů úspěchu každého začínajícího podniku), musí směřovat k provozní efektivitě (či, chcete-li, snaze o provozní dokonalost). Pyramida na obrázku níže (ze stejné knihy) dokládá celou strukturu růstu. 

(Zdroj: Plamínek, Jiří: Diagnostika a vitalizace firem a organizací)

Závěrem


Co říci závěrem? Snad jen, že společnost bez srdce může na určité úrovni existovat. Bez systému však nikoliv. Na druhou stranu cokoliv bez srdce je mrtvé a o firmách to platí rovněž. Osobně proto nabádám každého klienta, aby se věnoval své vizi spjaté s podnikáním. Aby hledal ty prapůvodní důvody, které ho vedly k získání prvního živnostenského listu či založení první právnické osoby. Jedině skrze vlastní poslání, vizi a práci na zhmotnění této vize může člověk v podnikání dojít k dlohodobé a (použijeme-li moderní termín) dlouhodobě udržitelné radosti ze své činnosti. A o tu by nám mělo jít především. Stavme firmy jako dobře promyšlené systémy. Stavme firmy pro radost z vlastního přínosu a z budování něčeho většího, než jsme my sami. Dodávejme kvalitní a užitečný produkt. A peníze přijdou samy. Věřím tomu a řídím tak své podnikání i podnikání svých klientů. 

Zůstaňme ve spojení

Líbí se Vám naše články? Přihlaste se k našemu newsletteru. O každém dalším budete vědět hned, jak vyjde. Newsletter děláme jinak. Pouze hodnotný obsah, žádná reklama.

Budování a řízení značky

Návrhy a optimalizace byznys modelů

Marketingové strategie

Systémové nastavení firmy

Design nových produktů a služeb

  • LinkedIn - Bílý kruh
  • Facebook - Bílý kruh
  • Google+ - Bílý kruh
  • YouTube - Bílý kruh
  • Instagram - Bílý kruh
Logo Brand Hub

© 2016 - 2018, Brand Hub s.r.o., IČ: 055 57 411, DIČ: CZ 055 57 411

Cyrilská 508/7, 602 00 Brno  |  Tel.: 739 054 292  |  E-mail: info@brandhub.cz